Examenplan - Rubrieken in beroepsspecifieke templates bewerken
Een examenplan bestaat uit rubrieken en exameneenheden. Rubrieken kun je herkennen aan het blauwe mapje voor de naam van de rubriek, exameneenheden kun je herkennen aan het witte papiertje voor de exameneenheden. Een rubriek in een beroepsspecifiek template is een kerntaak die vanuit SBB wordt ingelezen in Trajectplanner. Deze rubrieken hoef je dus niet meer aan te maken. Je dient de instellingen van de rubriek echter wel aan te passen. De instellingen van de rubriek kun je bewerken door erop te klikken.
Dit artikel geeft uitleg over hoe je een hoofdrubriek (wat bij een beroepsspecifieke template correspondeert met een kerntaak) dient in te richten.
- Ga naar pakketbeheer > instellingen > beroepsspecifieke templates
- Klik op de kerntaak, dus de rubriek die je wilt bewerken.
De volgende pop-up wordt dan geopend. - Een omschrijving van de velden wordt hieronder weergegeven:
- Naam: de naam van de kerntaak die vanuit SBB wordt gevuld.
- Verplicht: Verplicht betekent dat de student inspanningsverplichting heeft.
- Keuze: Wanneer 'keuze' is aangevinkt dan ga je op een later moment vastleggen of deze rubriek wel of niet wordt toegevoegd aan het examenplan van de student. Dit doe je bij examenplan > examenkeuze.
- Op resultatenlijst: Wanneer 'Op resultatenlijst' is aangevinkt dan wordt het cijfer van de rubriek op de resultatenlijst van de student getoond. Deze resultatenlijst is per student af te drukken nadat de student gediplomeerd is bij examenplan > studenten.
- Gemiddelde tonen: Wanneer 'Gemiddelde tonen' is aangevinkt dan wordt het gemiddelde van de onderliggende exameneenheden getoond in het examenplan op het niveau van de rubriek.
- Soort niveau: Je kunt kiezen uit Europees Referentiekader en referentieniveau. Bij beroepsspecifieke rubrieken is dit niveau niet van toepassing en kun je dit veld dus leeg laten.
- Standaard: NVT
- Cesuur: Dit veld kun je leeg laten. De cesuur stel je dus in op 0%.
- Rubriek berekenen met afgeronde eenheden: Indien dit veld is aangevinkt dan wordt het gemiddelde van de hoofdrubriek berekend op basis van afgeronde onderliggende rubrieken. Indien dit veld niet is aangevinkt dan wordt het gemiddelde cijfer van de hoofdrubriek berekend op basis van alle losse exameneenheden die onder de rubriek(en) hangen. Deze instelling heeft dus invloed op hoe het eindcijfer van de kerntaak wordt berekend. Indien het vinkje aan staat wordt het gemiddeld berekend door de cijfers op de nieuw aangemaakte onderliggende rubrieken te middelen. Indien het vinkje uit staat wordt het cijfer berekend door alle examenonderdelen onder de hoofdrubriek te middelen. Het wel of niet aanvinken van dit veld kan dus een ander cijfer tot gevolg hebben.
- Afronding: Bij het veld afronding kun je kiezen om met cijfers te waarderen of om met waarderingsopties te waarderen. Deze waarderingsopties dien je dan wel te hebben ingericht bij pakketbeheer > instellingen > waarderingsopties voor examenplan.
- Bodemcijfer: Het bodemcijfer is het cijfer dat een student minstens moet halen om de rubriek te kunnen afronden. Dit hoeft niet in alle gevallen een voldoende te zijn. Indien je bij het vorige veld hebt gekozen voor waarderingsopties dan kies je een bodemoptie waaraan de student minstens moet voldoen om de rubriek te behalen.
- Weging: Bij de weging kun je aangeven hoe vaak de rubriek meetelt ten opzichte van eventuele andere rubrieken.
- Afronden op hele cijfers: Indien je dit veld aanvinkt dan wordt het cijfer van de rubriek afgerond naar een heel cijfer.
- Format: Bij format kies je het gewenste format. De formats hebben een aangepaste weergave op de cijferlijst van de studenten.
- Vorm: Bij vorm geef je aan of de rubriek een centraal of een schriftelijk examen betreft.
- Het aantal cijfers dat meetelt voor het gemiddelde: Indien alle cijfers moeten meetellen voor het gemiddelde dan vul je hier 0 in.
- Rekenregel: Met de rekenregel voor de hoofdrubriek kun je instellen dat een bepaald aantal onderliggende examens van die hoofdrubriek hoger moet zijn dan een bepaald cijfer. Stel je wilt dat er van de 5 onderliggende examens van de hoofdrubriek hoger zijn dan een 5,5 dan stel je hier in 3 > 5,5.
- Cijferdifferentiatie van toepassing? Indien cijferdifferentiatie van toepassing is op de hoofdrubriek dan vink je dit veld aan. Er verschijnt dan een extra veld onder waar je kunt instellen met hoeveel punten het cijfer wordt verhoogd. Stel de student heeft een 5 gehaald op de hoofdrubriek en cijferdifferentiatie is van toepassing met 1 punt, dan wordt het cijfer met 1 punt verhoogd en heeft de student een 6 op de hoofdrubriek.
- Memo: Bij de memo kan een toelichting worden ingevoerd.